Avui era el dia en què s’obria al gran públic la possibilitat d’agafar els primers combois de la Línia d’Alta Velocitat Figueres – Girona – Barcelona. Tot i que amb 20 anys de retard, com algun amic de Twitter m’ha fet recordar, finalment hem pogut recórrer els escassos 10 metres entre el vestíbul de l’estació de Girona i el nou vestíbul de l’estació d’AVE, hem pogut passar els controls d’equipatge i de bitllet situats al primer nivell, i després de baixar dos nivells hem arribat a la nova andana per a esperar el tren que (per sorpresa) ha arribat puntual.

2013-01-09 06.50.16

El finger que connecta el vestíbul de l’estació amb l’accés a les vies de l’AVE

La nova estació de l'AVE, vista des de dins.

La nova estació de l’AVE, vista des de dins.

En quant a les primeres impressions, hi ha hagut de tot. Anem a pams:

  1. M’ha agradat la fluïdesa del sistema de control d’equipatge i de bitllet. Realment és molt útil (i molt ecològic) poder portar el bitllet en un codi QR al mòbil i només haver-lo de mostrar durant 5 segons per poder passar. Malgrat tot, he pogut comprovar que els usuaris d’abonaments no tenien gaire clar si podien fer servir codis QR i anaven amb el bitllet i l’abonament impresos en paper.
  2. En quant a la velocitat del trajecte, impressionant. En un obrir i tancar d’ulls passàvem per Sant Celoni a 200 km/h, tot arribant en mitja hora escassa a l’alçada de La Maquinista. Realment, poder completar el trajecte Barcelona – Girona en poc menys de 40 minuts és impressionant.
  3. En quant a comoditat del tren, tampoc és la diferència que hi ha amb un MD. Potser els seients sí que són més còmodes (estic parlant de la classe turista d’un tren AVE convencional), però es troben a faltar els endolls que hi ha a tots els seients de MD. Clar que, com diu el meu amic Luismi, “si te plantas en 40 minutos en Barcelona, necesitas enchufar el móvil?”.
  4. Preus: no ens enganyem, és més car, però cal tenir en compte més factors. Per exemple, gent que treballi a prop de l’estació de Sants poden arribar a la feina a la mateixa hora però sortint de casa una hora més tard. Penseu-hi: si baixeu 20 dies a Barcelona, us costa 272€ aproximadament, però guanyeu en qualitat de vida. Tanmateix, en el meu cas suposa haver de comprar un abonament de metro addicional (almenys fins que no parin els trens a Sagrera), de manera que, per mi, de moment no surt a compte.
  5. Horaris: tot i que pel matí són molt útils (els trens de les 7:11 i 8:10 semblen fets a mida per als que treballem a Barcelona), els horaris de tornada de Barcelona a Girona i Figueres tenen una fallada important: no hi ha cap tren entre les 16:15 i les 18:50 de la tarda. Esperem que amb la suposada ampliació de la flota de combois a partir del mes d’abril (cosa que de moment només és un rumor) puguin ampliar horaris i posar-ne algún més.
  6. Altres coses: al tanto si sou usuaris de bicicletes, doncs a l’AVE no es poden pujar si no estan plegades i a dins d’una bossa. L’amic Albert ho ha hagut de fer i us en pot donar més detalls. I en quant a la cobertura mòbil, en general mentre no anàvem per túnels la cobertura semblava correcte, i fins i tot podria dir que he tingut connexió 3G/HDSPA durant bona part del viatge. Això sí, quan s’entra en un túnel (fins i tot en els de Barcelona ciutat), la cobertura desapareix del tot (almenys amb Pepephone / Vodafone).

En resum, i a mode de reflexió, puc dir que per viatges esporàdics (o possibles viatges a Madrid, que em deixarien a Atocha en 3 hores i escaig), l’AVE / Avant és una molt bona opció, però de moment, i en el meu cas particular, no ho són per viatjar a Barcelona cada dia. Per a aquests viatges, tornaré als MD, amb les seves parades, les seves incidències amb els Rodalies, i els seus endolls als seients.

Share: