Internet, la xarxa de xarxes, ens ha canviat la vida des de fa més de vint anys. Ens ha afectat a les persones, en la manera de comunicar-nos, i ha afectat als negocis. Des dels negocis que s’han hagut de reinventar amb l’arribada d’internet, fins als nous negocis que s’han creat, tots han estat tocats per la vareta màgica de l’anomenada “autopista de la informació”. I des de que Internet s’ha popularitzat, hi ha hagut com un mantra permanent surant per l’aire: cal tenir una pàgina web per assegurar la visibilitat del nostre negoci. Tanmateix, el mateix món d’internet ha canviat prou com perquè ens puguem asseure i reflexionar sobre aquesta idea que encara tenim al cap. Així doncs, és necessari tenir avui en dia una pàgina web?

Per què volem tenir una web?

En el cas de les persones normals i corrents (com jo matex, per exemple) tenir una web és un mitjà per exposar-se o visibilitzar-se en el món. Un lloc on tenir un currículum per si mai et cal, un blog on poder dir la teva de forma elaborada, etc. Però en el cas dels comerços i dels negocis, la web hauria de ser en qualsevol cas un nou canal de venda. Hem arribat a un punt en què tenir una web per dir qui som, en què treballem i quins serveis oferim és quedar-se curt, i ara per ara tenir una web hauria de ser bàsicament muntar un aparador amb un TPV virtual per poder vendre en línia.

Així doncs, si tens una carnisseria o una peixatera i no tens pensat oferir la possibilitat de comprar a través de la teva web, dóna-li un parell de voltes a la idea.

Comunicar-nos amb els nostres clients

El teu negoci es pot comunicar amb els teus clients de dues maneres: unidireccional o bidireccional. I en qualsevol dels dos casos la tecnologia et pot ajudar, però potser no en forma de pàgina web.

Si tens ofertes de forma contínua, o ets un negoci de restauració amb un menú del dia, potser t’interessa un compte d’Instagram per anar penjant imatges d’aquestes ofertes o menús. Valora la possibilitat d’obrir un canal de Telegram i demanar a la gent que s’hi subscrigui. Tens clients de la primera volada d’internet? Serveis com Revue t’ofereixen la possibilitat de muntar una newsletter de forma eficient i, sobretot, gratuïta. Tens molta informació a oferir? Planteja’t un compte de Twitter també (si tens temps d’anar-lo actualizant, és clar).

Telegram, juntament amb els missatges directes d’Instagram o un compte de Whatsapp corporatiu, t’ajudaran a mantenir el contacte amb els teus clients i, fins i tot, poder gestionar comandes de forma fàcil. Jo personalment prefereixo fer una comanda per email o Whatsapp abans que trucar a un telèfon. Digueu-me estranyot.

Posicionant el nostre negoci a la xarxa

Si parlem de posicionar, no hem de parlar exclusivament de fer que el nostre negoci surti als cercadors. Parlem de posar, literalment, el nostre negoci al mapa.

Cada cop més les tendències en màrqueting digital aposten també per oferir informació correcta del nostre negoci a Google Maps. Penseu que la informació que ens dóna aquesta eina sobre el nostre negoci és crítica: horaris d’obertura, horaris especials, adreça completa i exacta, etc. A banda d’això, la plataforma permet als usuaris valorar la seva experiència amb el nostre negoci, de manera que les valoracions positives i que generen interacció amb nosaltres fan que el nostre negoci es posicioni millor a Google Maps i al cercador en general. Per tant, si teniu un negoci físic (com una llibreria) és crucial mantenir el vostre perfil a Maps ben actualizat, i que interactueu amb la gent que us deixa comentaris, siguin del tipus que siguin. Us ho diu un que acostuma a fer reviews dels llocs que visita.

A banda de Maps, considera fer una pàgina a Facebook del teu negoci. Publica-hi allò que publiques també a Instagram (de fet, es poden fer publicacions alhora a les dues plataformes) i posa les dades del teu negoci físic que has posat a Maps aquí també: horaris d’atenció, el telèfon on tens el Telegram i el Whatsapp, etc.

I si volíem comprar un domini?

El domini el recomano fervorosament, tot i que enlloc de fer-lo servir per tenir una web com a tal, pots aprofitar-lo per les accions següents.

  • Tenir un correu corporatiu amb cara i ulls, i no demanar a la gent que t’enviï un correu a un Gmail. Configura una redirecció i tindràs un correu genial per poder posar a la targeta de visita.
  • Configura el domini perquè mostri una pàgina senzilla amb enllaços a tots els recursos que he mencionat abans: els comptes a xarxes socials, el Whatsapp i el Telegram, i el mapa de Google Maps. Tens un butlletí? Un subdomini permetrà als teus subscriptors consultar els números anteriors i gestionar la seva subscrpció. Jo ho tinc així (ves a butlleti.enricpineda.cat per veure com funciona).

Si el teu negoci és a Catalunya, un domini “.cat” és la millor opció per posicionar-se, més enllà d’un trist “.com”. Aprofita les ofertes que periòdicament llencen des de PuntCat per agafar-te el teu domini amb un allotjament petit. Si la teva opció és muntar un comerç virtual i llençar-te a vendre per internet els teus productes necessitaràs una mica més d’infraestructura, però els primers passos ja els pots anar donant ara mateix.

Ens agrada la idea! Què fem?

Doncs què us sembla si en parlem? Aquestes idees i d’altres les podem discutir i parlar, i si voleu us puc ajudar a fer tot això realitat. Envieu-me un correu a hola@enricpineda.cat!